Op een onbewoond eiland - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van watzieik - WaarBenJij.nu Op een onbewoond eiland - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van watzieik - WaarBenJij.nu

Op een onbewoond eiland

Door: watzieik

06 September 2011 | Thailand, Koh Tao

Deze 2 weken in Thailand staan in het teken van lekker bijkomen van de drukke weken in China, Tibet, Nepal en de eerste week Thailand. We luieren veel aan de heerlijke stranden van Koh Samui, Koh Phangan en (vanaf vandaag) Koh Tao en dit combineren we met behoorlijk wat schoolwerk. Tussendoor doen we leuke uitstapjes die deze eilanden te bieden hebben; met de scooter de binnenlanden en andere stranden verkennen, thaise massages, verse fruitshakes, een workshop zilveren sieraden maken op Koh Phangan (Willemijn), een PADI duikopleiding op Koh Tao (Pien) en een bezoek aan het Ang Thong Marine Park. Dit is een beschermde eilandengroep van 42 eilanden op een uur varen (met de speedboot) van de bewoonde eilanden Koh Samui en Koh Phangan.

Tijdens ons eerste bezoek aan dit National Park vanuit Koh Samui (zie vorig verslag) hebben we met de ranger van 1 van de eilanden een vage afspraak gemaakt dat we graag terugkomen om een nachtje te komen kamperen. Dit was, na tussenkomst van een thaise ‘ tolk’ (onze schipper) en het doorzettingsvermogen en de communicatieve vaardigheden van Jeanine (als zij iets in haar hoofd heeft...), geen probleem.

Zo gingen wij op 4 september vanuit Koh Phangan (na 6 dagen Koh Samui zaten we vanaf 31 augustus op dit iets noordelijker gelegen eiland) met een andere tour mee naar de eilanden van Ang Thong. Om een touroperator te vinden die ons wilde afzetten en de volgende dag wilde oppikken, was echter niet makkelijk... er sliep nooit iemand op dit eiland! Nadat we minstens tien keer hadden uitgelegd dat we dit vorige week met de ranger hadden afgesproken ging een touroperator overstag; hij zou ons meenemen op een reguliere dagtour, ons droppen op het eiland en ons de volgende dag aan het eind van de middag oppikken. Op hoop van zegen....

Eenmaal afgezet op het eiland was er in eerste instantie geen kip te bekennen... en de speedboot was al (te) ver weg! Dat wordt slapen op het verlaten strand met de koekjes en chips die we zelf hadden meegenomen... Als het morgen niet stormt komen ze ons wel weer ophalen.
Maar na enig speurwerk kwamen we toch iemand tegen die ons kon uitleggen dat de ranger elk moment kon terugkeren naar het eiland. En na 30 minuten kwam er zowaar iemand aanvaren... de ranger! Ietwat sceptisch begroette hij ons, hielp een tent mee opzetten en ontdooide een beetje bij het zien van de kinderen. Daarna werden we uitgenodigd om te komen eten, kregen we prima rijst met heerlijke vis voorgeschoteld en genoten we van de eenzaamheid op ons ‘eigen eiland’.
De nacht begon warm met z’n vijven in een koepeltentje (het wordt niet kouder dan 25 graden rond deze tijd in Thailand), maar gelukkig begon het al snel behoorlijk hard te waaien. Zou de boot morgen wel uitvaren om ons uiteindelijk ook op te pikken?

De volgende dag genoten wij van de charme van het eiland, kregen we een lunch aangeboden, ontdekten we nog een stokoude hut achterop het eiland waar ook veel fossiele boomresten waren, konden we een kano lenen en zwommen we veel op ons prive strand. En klokslag half vier kwam de speedboot ons weer oppikken! Wat een romantiek in een verlaten nationaal park!

Op naar Koh Tao om te duiken!

PS Excuus voor de weinige foto's van het onbewoonde eiland... de batterij was leeg! Er zijn vele foto's gemaakt met de mobiele telefoon, maar die kunnen we thuis pas op de PC zetten...

• 08 September 2011 - 11:15

Mary :

wat een mooi eiland en wat een leuke foto s en die op de motors die willemijn was aan het knutselen ik lees echt jullie avonturen elke keer weer wat jullie allemaal memaken op naar het nieuwe verslag dag kusjes

• 08 September 2011 - 22:30

Fam. Houdijk:

Dat ziet er inderdaad wel uit als de ideale kampeerplek ! Na die spannende week met Enne in Tibet, zal dit een hele verademing zijn. Geniet er van.

Groeten, Marc, Eef, Fleur, Daan & Roos

• 10 September 2011 - 00:58

Family Vermeulen:

lieve Aafke, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een leuke en gezellige JARIGE dag gewenst! HOERAAA! Kus van ons alle 5!

• 11 September 2011 - 13:23

Teun Maryse Herman:

vijne vakansi en ik hoop dat je snel wir trugkomt groetjes Teun. Nog even een kleine aanvulling: op school is groep 3a druk bezig met leren lezen en we zien op de foto's dat Enne daar ook druk mee bezig is. Teun heeft op woensdagmiddag hockeytraining en ook daar wordt al veel geleerd. Alle jongetjes vragen aan mij wanneer Enne mee gaat doen. Dus Enne we kijken uit naar je terugkomst. Geniet nog enorm daar, hier is het maar vies weer.
    groetjes Maryse en Herman

• 11 September 2011 - 19:54

Edo:

Lieve reizigers,

Wat een spannende reis maken jullie toch. Je zou er een boek over kunnen schrijven. He Pien hoe ging je duikexamen? Heb je ook nog in sharkbay gedoken. Daar zijn Petra en ik 8 jaar geleden geweest en met snorkelen hebben we daar heel wat reef-sharks gezien. Leuk om te horen dat dat zo leuk is geweest. En nu naar weer een ander land. Spannend hoor wat zouden jullie daar allemaal weer gaan meemaken. Wellicht daar toch nog een visum voor china? Hier gaat alles goed maar wel een beetje druk. Dat hebben jullie ook wel gemerkt omdat we al een tijdje niet meer hebben gereageerd. Dat komt omdat ik de afgelopen weken bijna dagelijks bezig ben met offertes nakijken zowel van aannemers als van keukenspecialisten. Al met al veel werk en niet altijd even leuk. Maar goed als het goed is zijn ze al een end op weg wanneer jullie weet voet op nl bodem zetten. Over 1 week gaat de verbouwing daadwerkelijk van start.
    Met O en K gaat het goed. Ze hebben het erg naar hun zin op de nieuwe school en zijn druk bezig met het maken van nieuwe vriendjes en vriendinnetjes. Daarnaast zijn ze gestart met tennisles en hockey. O heeft zaterdag zijn allereerste officiele wedstrijd gespeelt en lijkt er wel gevoel voor te hebben. 11 x gescored en daarmee meteen topscoorder van zijn team. Ph zit nu op de peuterspeelzaal en heeft het daar ook erg naar haar zin. Ze wordt snel groot en vertelt hele verhalen waarvan je steeds vaker iets begint te begrijpen. Daarnaast zingt ze inmiddels mee in het engels met haar favoriete muziek. Bij voorkeur loopt ze op hoge hakken en pakt ze stiekum snoep waarbij ze een heel spoor met snoepjes achter laat omdat ze een kapotte zak te pakken heeft. Zo nu zijn jullie ook weer een beetje bij. Heel veel plezier en goede reis opweg naar Saigon. Ben benieuwd naar de nieuwe verhalen die komen gaan. Wellicht nog een keertje skypen?

Kus Edo

• 06 Oktober 2011 - 08:56

Cathrien:

Op zoek naar je in Nederland, zie ik dat jullie nog tussen de Chinese en andere Aziatische stokjes zitten!
    Het ziet er allemaal heerlijk uit!
    Dat wordt weer wennen in Nederland!
    Misschien helpen daar de tropische buien bij die we hier hebben!
    Geniet van de oostelijke windstreken en tot ziens op de wonderlijke patchwork deken van de Lage Landen!
    Cathrien