Saigon, de Vietnam oorlog en de Mekong Delta - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van watzieik - WaarBenJij.nu Saigon, de Vietnam oorlog en de Mekong Delta - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van watzieik - WaarBenJij.nu

Saigon, de Vietnam oorlog en de Mekong Delta

Door: watzieik

23 September 2011 | Vietnam, Ðà Lạt

Vanuit Thailand arriveerden we dinsdagavond 13 september in Ho Chi Minh City, tot 1975 beter bekend als Saigon. Overnachten gezellig in de backpackers wijk rondom De Tham in 1 van de vele guesthouses, regelen een nieuw visum voor China (wij willen de laatste 2 weken graag weer terug naar China),verkennen de stad en laveren onszelf door de meer dan 4 miljoen (!) scooters die de stad rijk is op zoek naar bezienswaardigheden. Behalve de kathedraal, het postkantoor, het stadhuis en het gebouw van de hereniging zijn dat er niet zoveel. De vele oorlogen en de amerikaanse invloed hebben duidelijk hun sporen achtergelaten.

Interessant wordt het als we de Cu Chi tunnels bezoeken. In dit gebied hield de Vietcong zich schuil en vocht zij 20 jaar lang (tot 1975) tegen de gevesigde orde van Zuid Vietnam en de Amerikanen. Zij leefden die jaren hoofdzakelijk onder de grond in een wirwar van (meer dan 200 kilometer) tunnels. Ondanks de veel beter bewapende Amerikanen waren zij zodoende heer en meester in de binnenlanden van Vietnam. Terug in Saigon gaf het War Remnants Museum nog even duidelijk de feiten weer van deze verschrikkelijke Vietnam-oorlog.

Vanuit Saigon vertrekken we de dag na Pien’s verjaardag (zie vorig reisverslag) naar de Mekong Delta. Een delta van rivieren die allen afkomstig zijn van de 4500 km lange Mekong rivier die begint in Tibet en eindigt in een zeer vruchtbaar deel van Vietnam; zo groot als Nederland, waar 22 mln mensen wonen en werken, waar vele fruitsoorten groeien, de 1 na grootste rijstproductie ter wereld plaatsvindt e.d. Wij bezoeken de eerste dag enkele (ietwat toeristische) plantages, maken een tochtje over de Mekong rivier en belanden uiteindelijk (via een mooi boottochtje in een longtail boot) bij een homestay in een typisch Mekong dorpje in the middle of nowhere.

We hadden aangegeven dat wij onze 2 daagse trip naar de Mekong graag wilden uitbreiden met een extra dag bij een Vietnamese familie in de Mekong. De tweede dag bleven wij dus gezellig met z’n vijven achter bij gastheer Chi en zijn familie. Het toeval wil dat onze gastheer 2 dochters heeft van 11 en 13 waarmee onze kinderen het prima konden vinden. Zo goed zelfs dat Pien en Willemijn de hele middag zijn meegegaan naar de school van Chan, de 11-jarige dochter, in het nabij gelegen dorpje. Twee lokaaltjes, 1 meester, 20 kinderen en een klein schoolplein . That’s it. De schoolkinderen vonden het bezoek van de 2 Hollandse meiden helemaal top! En Pien en Willemijn keken hun ogen uit. En dat zonder dat ook maar iemand 1 woord engels kon!

Ondertussen vermaken wij ons uitstekend met het verkennen van de omgeving en een uitstapje met onze gastheer door de fruitplantages en de rijstvelden in zijn achtertuin. Zo maken we kennis met het echte leven in de Mekong! Op onze derde dag bezoeken we de grootste floating market in de Mekong bij Cai Rang en rijden we terug naar Ho Chi Minh City.

Van hieruit gaan we richting Mui Ne met haar bekende zandduinen en door naar Da Lat voor een meerdaagse tocht door de highlands/binnenlanden van Vietnam richting het centraal in Vietnam gelegen Hoi An.

• 23 September 2011 - 22:17

Oma En Oma V.:

Pien, wat heb jij een heerlijke verjaardag gehad. Och, och al die glijbanen, wat een pret en dan die afsluiting in het Sheratonhotel!!
    En wat een bijzondere ervaringen hebben jullie nu weer opgedaan in de Mekong Delta. In dat klasje zullen die jongetjes nog wel heel lang napraten over die lieve blonde meisjes uit Holland. Zijn jullie echt ver in die tunnels geweest? Zou Oma niet durven hoor! Ben ook claustrofobisch. Wat kunnen mensen toch vreselijke dingen met elkaar doen. Op google heb ik er veel over gelezen. Jullie wacht weer een prachtige trip door de binnenlanden en ik kijk uit naar het volgende verslag hierover. Zondag maak ik ook een trip en wel naar Gouda voor de verjaardag van Lilian. Dag lieverds allemaal, heel veel knuffels van ons beiden.

• 24 September 2011 - 12:27

Hans, Lot En Sam:

Hi lieve Meulentjes!

Allereerst nog van harte gefeliciteerd Pien! Wat leuk om je verjaardag met kadootjes uit 5 verschillende landen te vieren! En de taart zag er ook erg lekker uit...

Wat leuk om jullie reisverslagen steeds te lezen en de foto's te bekijken. Jullie zien er allemaal zo heerlijk uitgerust en blij uit! Ga nog maar lekker genieten van de komende periode daar!

Was leuk om jullie gister weer even op de skype te spreken. Sam baalde verschrikkelijk dat ze jullie heeft gemist. Ze heeft een berichtje gestuurd naar je Hyves Willem! En ze zei "ik wil Willem als ze terug is wel een jaar achter elkaar bij ons in huis hebben". Ze mist je zeker hoor!

Bij ons alles goed. Hier schijnt -eindelijk- de zon en die belooft de komende dagen nog even te blijven. Daar zijn we aan toe! Jullie hebben wel de beste zomer ever gekozen om weg te gaan. Hier heb je qua weer niets gemist. We hebben sinds ze meteorologische metingen zijn gaan bijhouden, niet zoveel regen gehad in de zomer als dit jaar. We zijn nu ook echt toe aan wat zon; de Ibiziaanse zonnestralen zijn alweer helemaal weg van onze huid... we gaan er dus lekker van genieten. Sam is nu met een vriendinnetje mee naar het strand en wij zijn even aan de klus en aan het aanrommelen. Morgen gaan we ook lekker onze bikini en zwembroek aan doen!

We waren vorige week nog in het circustheater naar voorstelling van Najib Amhali en daar zagen we het nwe sponsorbord hangen. Goed gedaan RJ! Dus we hebben nog even op jullie geproost in de foyer :-)

Geniet nog lekker daar; dikke knuffel voor allevijf!

Lot.

• 26 September 2011 - 07:36

Nanske:

ontzettend leuk zo even op maandagochtend jullie verslag te lezen. ben ik even in vietnam terwijl ik hier achter mijn mac zit te werken. Heel veel plezier straalt er van de foto's ook. Mee naar school, mee ploegen. leuk