Na de rust van Tibet de hectiek van Kathmandu - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van watzieik - WaarBenJij.nu Na de rust van Tibet de hectiek van Kathmandu - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van watzieik - WaarBenJij.nu

Na de rust van Tibet de hectiek van Kathmandu

Door: watzieik

17 Augustus 2011 | Thailand, Bangkok

Het is even wennen als we maandag 8 augustus landen in Kathmandu. Totaal ongepland (zie vorig reisverslag) en onvoorbereid kwamen we aan in deze hoofdstad van Nepal. Niks geen orde of een keurig vliegveld buiten de stad, maar gewoon landen op een vliegveld dat nog midden in de stad ligt en opgehaald worden door een minivan die meteen vanaf het vliegveld alle(onverharde) binnendoor weggetjes neemt om nog een beetje door te kunnen rijden in een stad waar je nog geen 2 meter asfalt kunt ontdekken dat onbeschadigd is en waar het leven (met bijbehorend huisvuil) letterlijk op straat ligt. Later blijkt dat de ‘hoofdstraten’ niet veel anders zijn dan de zijstraten. Het is even wennen en China wordt meteen een zeer georganiseerd en schoon land (alhoewel we daar ook anders over gedacht hebben…).

De rust vinden we achter een grote muur in een lekker luxe hotel met zwembad (onze eerste zwembad na Beijing!). Groter kan de tegenstelling niet zijn. Relaxen aan het zwembad (wat ook de bedoeling was na 5 drukke weken in China/Tibet) wordt deze week gecombineerd met een enkele bezienswaardigheid in de stad en dagelijks eten (en slenteren) door Thamel, een gezellige wijk om de hoek van het hotel met vele cafe’s, restaurants, winkeltjes, guesthouses e.d.

De eerste bezienswaardigheid is de Swayambhunath Tempel, een tempel op een heuvel met mooi uitzicht over de stad en vele honderden apen. Vooral de apen trekken de aandacht van de kinderen en de tempel is authentiek (en de oudste van Nepal), maar wordt ook hier gedomineerd door de vele kraampjes en straatverkopers.

Durban Square is het oude centrum waar het relatief mooi en rustig is. Vele tempels (Hindoestaans en Boedhistisch doorelkaar heen, zoals in de gehele stad) en het paleis/onderkomen van de Kumari bevinden zich daar. De Kumari is een verkozen meisje dat dienst doet als levende godin. Zij wordt gezien als de reincarnatie van 1 of andere Boedha. Uit vele tientallen meisjes wordt zij verkozen rondom haar 4e/5e verjaardag en woont zij tot haar eerste menstruatie verplicht in dit onderkomen, mag zij alleen bij speciale gelegenheden uit het paleis en wordt zij verzorgd door een persoonlijke staf. Eenmaal puber gaat zij met ‘pensioen’ en wordt zij opgevolgd door een nieuwe reincarnatie/godin/meisje van 4.

Tenslotte zijn we zondag 14 augustus met z’n tweeen nog naar de Pashuopatinath Tempel geweest. Bij deze tempel aan de rivier vinden gemiddeld 60 tot 70 crematies per dag in de openlucht plaats en wordt er veel gemediteerd door lokale gelovigen. We zien een viertal smeulende brandhaarden en aanschouwen het begin van een lijkverbranding, compleet met rouwende familieleden (en vele omstanders) eromheen. Een rare gewaarwording, maar na een week Kathmandu vind je het gek genoeg niet eens zo vreemd meer.

Op naar Bangkok!

• 17 Augustus 2011 - 19:51

Edo:

Lieve allemaal,
    Geweldig wat een verhalen en contrasten. Het zal zo wel weer even wennen zijn in het geordende leven in NL. Gelukkig duurt dat nog een hele tijd.
    Sinds gisteren zijn wij weer online na een verhuizing 2 weken geleden. Het bevalt iedereen erg goed. Olivier en Kaat vonden de foto's van Willemijn met de Panda beer geweldig. Daarnaast wil Olivier nu ook zo'n gave kaars op zijn verjaardags taart want die is echt vet cool. Nou geniet er maar van. Trouwens heb net collega gesproken die net terug uit Thailand, en mochten jullie nog naar het zuiden of de thaise zee gaan dan moet je maar even mailen voor tips. Groeten en veel plezier, op naar heerlijk thais eten etc.. Kus Olivier Kathelijne, Philippine Petra en Edo

• 18 Augustus 2011 - 07:51

Sipko:

Leuk om jullie reisverslagen te lezen! Veel plezier in Bangkok en omstreken... Wij zitten ondertussen weer in de schoolbanken maar leren daar vast minder dan jullie aan de andere kant van de wereldbol.

• 20 Augustus 2011 - 15:57

Lizzy:

Gelukkig is Enne weer helemaal beter, in de klas werd er geschokt gereageerd toen we hoorden dat hij ziek was! Relaxen en spelen in het zwembad zal wel lekker zijn geweest na zo'n drukke weken. Hier is de school al een week begonnen en weten we al bijna niet meer beter, we missen Pien wel in de klas hoor, maar we weten dat je snel weer terug bent. Blijf genieten en wij genieten weer van die fantastische verhalen en foto's!
    Groetjes (juf) Lizzy en de rest van groep 7/8b