Prachtige meren in de bergen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van watzieik - WaarBenJij.nu Prachtige meren in de bergen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van watzieik - WaarBenJij.nu

Prachtige meren in de bergen

Door: watzieik

03 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

Na de zonovergoten dagen in de bergen bij Songpan reisden we donderdag 28 juli met de bus (2 uur rijden) door naar de Vallei van Jiuzhaigou, vernoemd naar de 9 Tibetaanse dorpen waaruit deze doodlopende vallei bestond voordat de vallei in de jaren zeventig werd benoemd tot National Park. Nog steeds wonen er rond de 1.000 mensen / 100 families in de 9 dorpen het gebied.

In de jaren tachtig is het park eveneens op de UNESCO werelderfgoedlijst gezet en is het een populaire toeristische bestemming geworden onder de chinezen. Pal voor de ingang van het park is daardoor een heel dorp ontstaan dat grotendeels bestaat uit hotels, guesthouses en aanverwante winkels.

Het weer speelde dit keer niet zo mee als bij de paardentrekking en de vrijdag waarop wij het park bezochten regende het grotendeels, waardoor het uitzicht op de achterliggende bergen werd belemmerd. Dat was wel jammer, maar de meren en watervallen, waar dit park beroemd om is, waren er niet minder fraai door. Prachtig helder water, groene en knalblauwe meren, vele kilometers rivieren die dwars door de bossen lopen (eigenlijk een soort ‘bosmoeras’) en in totaal 114 watervallen. Voor de beeldvorming; het is een dal dat begint op 2.000 meter hoogte, waarbij je met de bus naar het eindpunt gebracht kan worden op 3.100 meter hoogte, zo’n 20 kilometer verderop (ongeveer 45 minuten rijden). Tevens kent de vallei halverwege een zijtak van gelijke grootte. Terug kan je grote stukken wandelen langs meren, bossen en watervallen, waarbij je tevens gebruik kan maken van de bus die je 1 of meerdere haltes mee kan nemen om zodoende een stukje over te slaan en alleen te stoppen bij een uitzichtspunt.

Ondanks de regen hebben wij grote stukken gewandeld, waarbij je qua natuurschoon van de ene in de andere verbazing viel. Kortom, een prachtige beleving en mooi om gezien te hebben. Wellicht geven de foto’s een goede indruk.

Geheel doorweekt verlieten wij rond 15.00 uur het park (we waren om 7.30 uur naar binnen gegaan!) om in de hostel onze spullen uit te hangen en droge kleren aan te trekken. Lekker bijkomen, thee drinken, spelletje doen, internet/mail checken e.d. De hostel had de tickets geregeld voor de bus die ons de volgende dag naar Chengdu (terug) zal brengen.

Na 10 uur in de bus gezeten te hebben kwamen we zaterdagavond weer aan bij het favoriete hostel van de kinderen, Sim’s Cozy Hostel in Chengdu, waar we afgelopen zondagochtend waren vertrokken. Ook goed te horen dat de hele reis naar Tibet, welke we bij de “reisbalie” van dit hostel hadden geboekt, geregeld was (visa, vliegtickets, guide, vervoer, trekkings e.d.). Na een maand China vliegen we dinsdag 2 augustus voor een tweeweekse trip naar Lhasa, het dak van de wereld (de stad ligt op een plateau op 3.600 meter hoogte) en de hoofdstad van Tibet. We zijn benieuwd wat Tibet en de Himalaya ons zal brengen… maar vandaag en morgen (maandag 1 augustus) eerst nog naar de theemarkt, het People’s Park en Chengdu’s beroemde Panda Breeding & Research Center !

• 03 Augustus 2011 - 12:28

Teun, Maryse En Herm:

Wij zijn net terug van een heerlijke vakantie en hebben eindelijk even de tijd gevonden om jullie reisverslagen te lezen. Wat een heerlijke verhalen en prachtige foto's. We blijven jullie natuurlijk op de voet volgend. Teun vindt het leuk om Enne op de computer te zien. En wil het volgende tegen Enne zeggen: nog een fijne vakantie ik mis je en ik vind je lief. Enne volgens mij ben jij ook een deze dagen jarig of vergissen wij ons? Nog 1,5 vakantie en dan naar groep 3. Teun zal jullie op de hoogte houden hoe het in de groep is en hoe het met hockey gaat. Genieten jullie nog lekker en we kijken uit naar een volgend reisverslag.
    Liefs Teun, Maryse en Herman

• 03 Augustus 2011 - 15:15

Mary :

wat een mooie watervallen zeg het is echt prachtig daar het gaat goedt he met jullie ik zie het aan jullie dag lache bekjes enne ik zie je misschien op skype als je je de 8 ste je verjaardag viert ja ik hoop het veel plezier alvast xxxxxxxx

• 04 Augustus 2011 - 08:12

Lizzy:

WOW heel veel meer kan ik niet zeggen. Geweldige verhalen en super mooie foto's!! Nog 1 1/2 week en wij moeten weer elke dag naar school en zijn dan nog jalourser dan we nu al zijn!! Blijf genieten van dit mooie avontuur!!

• 04 Augustus 2011 - 08:37

Nolet-sur-Goirle:

Hi Guys,

Leuke verhalen, mooie foto's, nieuwe vriendschappen en bijzondere ervaringen ... klinkt goed !! Ben blij dat het goed met jullie gaat. Geniet van de Tibet ... lijkt me prachtig.

Hartelijke groet van ons allemaal!!

• 07 Augustus 2011 - 18:35

Pepijn:

Enne, gefeliciteerd met je verjaardag. Is het leuk daar. Ik ben vandaag teruggekomen uit griekenland. Enne is je chinesche les leuk, spreek je het al een beetje, ik spreek nog geen grieks. is het zwemmen in het olympisch stadion leuk geweest, ik heb in mijn nakie in het olympisch stadion gerend, net als dat ze daar vroeger deden. Ik wens je een hele leuke verjaardag. veel knuffels van mij heel veel groetjes van pepijn

• 08 Augustus 2011 - 05:59

Teun Maryse Herman:

HIEPER DE PIEP HOERA! ENNE IS JARIG 7 JAAR GEWORDEN.
    lieve Enne ik wilde je voordat ik naar de NSO ga alvast feliciteren met je verjaardag. Ik wens je heel veel plezier vandaag hou een gezellig feestje het zal wel even anders zijn dan in Nederland maar daarom extra speciaal.
    Fijne dag gewenst vanuit een regenachtig Den Haag.
    Groetjes Teun en fam.

• 08 Augustus 2011 - 07:11

Mary :

ik hoorde op journaal dat er storm is hoop niet dat jullie er last van hebben hoor ooooooooooooooo jaaaaaaaaaaaaaaaa gefeliciteerdt enne met jou verjaardag en een fijne dag met ze alle hiepe de piepe de piep ik neem een lekker stukje taart van jou doeiiiiiiiiiiiiiiiiii dag allemaal en paps en mams jullie ook gefeliciteerdt

• 08 Augustus 2011 - 19:25

Nanda:

Dag lieve allemaal,

Allereerst Enne gefeliciteerd met je verjaardag! Dat is nog eens een plek om jarig te zijn. Om nooit meer te vergeten. Willem, jij ook nog van harte natuurlijk. Wat een lekkere taart heb jij gekregen van het hotel! En toegezongen in het Chinees. Ben benieuwd hoe dat klonk.
    Jongens, jongens, wat een heerlijke tijd hebben jullie daar! Wat een bijzondere verhalen schrijven jullie; wat een mooie grote en kleine avonturen maken jullie mee; wat een bijzondere mensen ontmoeten julie; fantastische landschappen doorkruisen jullie, luisteren naar de stilte; en ook de geluiden van de stad; een indrukwekkend terracottaleger zag ik; de hele familie lachend op DE muur . . . etc etc. Dat jullie genieten is wel duidelijk! Te zien ook aan jullie grote smiles en stralende ogen op de foto's. Wij zijn er weer en aangesloten op het wereldwijde web, ha ha. We gaan jullie avonturen regelmatig volgen vanuit het Haagse. Juul en Ol zijn een weekje kamperen met opa en oma. Als ze er weer zijn, zullen ze zelf ook wel gaan reageren. Ol wilde namelijk ook op wereldreis zei hij vanaf de achterbank op de terugweg. Ook een zomervakantie is erg snel voorbij! Op nog vele mooie (lees)avonturen. Liefs van ons 4, Ol, Juul, Chris en Nan

• 09 Augustus 2011 - 08:08

Ruth:

Lieve familie Vermeulen,

Wat leuk om te lezen dat jullie zo veel mooie dingen zien! Ik wordt er wel een beetje jaloers van, ik ga pas begin september 2 weken weg :(. Heel veel plezier nog daar en dat er nog maar veel mooie dingen en ervaringen mogen volgen!

Groetjes,
    Ruth

• 09 Augustus 2011 - 14:00

Bianca:

Lieve allemaal,

Wij zijn ook net terug van onze vakantie maar wat hebben jullie een hoop meegemaakt. Echt super gaaf! Het is heel leuk om alle foto's te bekijken en een klein beetje het gevoel te krijgen hoe het daar is. Wat een bijzondere reis en dit is nog maar het begin want jullie gaan nog zoveel meemaken. En wij blijven (op afstand) in de buurt om alles goed te volgen.
    Hebben jullie een leuke verjaardag gehad Willemijn en Enne? Silver wist meteen dat niet alleen hij maar ook jij de 8ste jarig was en we hebben ook een beetje voor jou gezongen hier.
    Wij zijn zelf in Parijs geweest en hebben onder de Eifeltoren gestaan dat is echt een enorm bouwwerk van dicht bij en s' avonds met alle verlichting lijkt de toren wel van goud. En eens in het kwartier begonnen alle lichtjes te flikkeren dat is ook heel gaaf. Luna, Mercedes en Silver noemden dat het knetteren van de Eifeltoren.

Heel veel liefs en xxx-en van Luna, Mercedes, Silver en Bianca