Beijing – de volgende dagen - Reisverslag uit Peking, China van watzieik - WaarBenJij.nu Beijing – de volgende dagen - Reisverslag uit Peking, China van watzieik - WaarBenJij.nu

Beijing – de volgende dagen

Door: watzieik

12 Juli 2011 | China, Peking

Na twee rustige dagen in Beijing met het zwembad, een korte blik op het Plein van de Hemelse Vrede, een bezoekje aan de Lamatempel en het eten van de eerste Peking eend kwamen we goed op stoom… met het Zomerpaleis op donderdag en natuurlijk de chinese les op vrijdagochtend via de ontdekte, vloeiend Chinees sprekende Nederlandse Monique. Dezelfde dame die ons zaterdag, met auto en chauffeur, meenam naar de Chinese Muur bij Mutianyu op, vanwege een nieuwe snelweg, slechts 1,5 uur van ons Friendship Hotel in Beijing. Vrijdagmiddag dwarrelden we lekker door 1 van de 23 overgebleven Hutong wijken van de stad. Prachtig om te zien hoe het dagelijks leven in Beijing zich afspeelt achter de bekende toeristische attracties en de gigantische wolkenkrabbers en andere moderne gebouwen.

Zondag gunden we de kinderen weer wat rust. Sowieso blijven de kids nog een beetje hangen in de Nederlandse tijd met lang uitslapen en ’s-avonds klaar wakker tot een uur of elf. De wekker om 9 uur is echt nodig om het ontbijt voor 10 uur te nuttigen.

Wij zijn met z’n tweeen naar de Tempel van de Hemel geweest in het zuiden van de stad. Door alle nieuwe metro-lijnen die er door de Olympische Spelen zijn aangelegd, maar ook van daarna, is alles binnen Beijing makkelijk en snel te bereiken voor 2 Yuan per persoon (22 cent), terwijl Willemijn en Enne nog gratis mee mogen…

De Tempel van de Hemel is na de Verboden Stad (Keizerlijk Paleis) en het Zomerpaleis het grootste complex van de stad. De tempel is met diverse gebouwen gebouwd in een gigantisch park waarbij de grootste tempel ook nog op een heuvel staat, waardoor je een mooi uitzicht hebt over de stad. Hierbij valt ook nog op te merken dat wij het qua smog deze week erg getroffen hebben. De eerste twee dagen waren een beetje heiig, maar vrijdag, zaterdag en zondag was het helder, met een prachtig blauwe lucht.

’s-Middags de kinderen opgepikt om te gaan zwemmen in het Olympisch zwembad tegenover het indrukwekkende en bekende Olympisch Stadion, the Bird Nest. Ondanks dat beide complexen nauwelijks nog professioneel worden gebruikt, is het qua toerisme een drukte van belang. Zwemmen is alleen voor de welgestelden vanwege de hoge entreeprijs p.p. (50 Yuan = 5,50 euro)… ’s Avonds in een aanbevolen restaurant in de tuin heerlijk gegeten met een halve Peking eend en allerlei lekkernijen eromheen.

Maandag lekker chillen in het hotel (zoals de kinderen dat noemen), wij wat dingen gepland voor de komende weken en ’s-middags eropuit voor Kung Fu (prive)les in het Ritan Park. Deze les hadden we gewoon via internet geregeld bij een lokale sportschool. De dames gingen helemaal los terwijl de mannen door het park (middenin het luxe business district van de stad) gingen slenteren en op zoek gingen naar de speeltuin. ’s-Avonds zijn we een echte Kung Fu show gaan bezoeken in het Red Theatre (The Legend of Kung Fu).

Vandaag zijn we alweer een week op pad… vanmorgen vliegtickets besteld voor onze vlucht aanstaande donderdag naar Pingyao, een eeuwenoud stadje iets ten zuiden van Beijing. Vandaar willen we via Xi’an naar het westelijk gelegen Juizhaigou National Park en Songpan. Vandaag staat verder de Verboden Stad (Keizerlijk Paleis) op het programma en een etentje met Monique, de Nederlandse gids met eigen Chinese school. De Verboden Stad is een indrukkend complex. En dan te bedenken dat hier vroeger enkel de Keizer woonde met zijn gevolg. Een complex met enorme gebouwen, vele tempels en ontvangstgebouwen, aangelegde tuinen en een zuidingang aan het majestueuze Plein van de Hemelse Vrede en in het noorden uitmondend bij de Kolenheuvel met op de top het Paviljoen van de Eeuwige Lente. Als je je echter met drie kinderen met ruim 30 graden celcius door het prachtige complex hebt weten de wurmen (het kan er nogal druk zijn…) is de heuvel oplopen net iets te veel van het goede. Deze hebben we dan ook maar gelaten voor wat ie was…. Het complex is enorm, maar als je weer buiten staat zie je dat de muur/gracht eromheen nog vele malen groter is (…) Lang niet alles is dus (nog) open voor publiek.

Toen we rond 4 uur met Monique hadden afgesproken verraste ze ons nog met een extra Chinese les. We hebben weer wat nieuwe chinese woorden aan onze vocabulaire toegevoegd. Wellicht komt ons dit nog van pas in de komende weken. Ook kunnen we zaterdag Willemijn in het Chinees toezingen tot haar nu al grote genoegen! Daarna uit eten in een gezellig restaurant midden in 1 van de hutongs. Toch handig zo’n gids die de weg weet….

• 12 Juli 2011 - 17:36

Maren:

Hey pien,willemijn,enne robert Jan en janine. Dat klinkt supergaaf! In Canada is het ook heel leuk. We hebben walvissen, orka's, dolfijnen en zeehonden gezien!!!!! Veel plezier! Maren

• 12 Juli 2011 - 20:11

Edo, Petra & Kids:

Het is maar goed dat deze site er is. Als je ziet wat jullie nu al in 1 week hebben gezien en beleefd dan is het na 4 maanden teveel om allemaal te herhalen.
    Veel plezier de komende dagen. Trouwens hoe gaat het verder met de communicatie/reizen in een land waar je de taal niet kent en de tekens niet kunt lezen?
    Groet van ons 5 jes

• 12 Juli 2011 - 21:42

Opa En Oma V:

Mijn hemel wat een programma hebben jullie afgewerkt!! Wordt het niet tijd om een weekje aan een chinees strandje te liggen????
    Heb ik begrepen dat het National Park in Tibet ligt? Zocht het op google earth. De foto's die jullie meesturen geeft een geweldig mooi beeld wat jullie allemaal in B. beleefd hebben. Zie steeds een andere zomeroutfit van de 3 dames. Zit dat allemaal in die rugzak? Hoe hebben jullie monique leren kennen? Veel liefs van Opa, die vanmiddag gehoord heeft dat de laatste 3 oog behandelingen wel geholpen hebben. Knuffel van Oma.